Szkolenie Zakopane
Ogólne zasady gospodarki finansowej w zakresie majątku trwałego i obrotowego dostosowane do modelu samorządowego zakładu budżetowego
Zakopane (Hotel Czarny Potok*)
*hotel może ulec zmianie
24-26 wrzesień 2025r.
- Samorządowy zakład budżetowy jako podstawowa forma organizacyjno- prawna realizująca zadania w zakresie gospodarki komunalnej – krótko podstawy prawne
- Podstawy rachunkowości samorządowych zakładów budżetowych w uregulowaniach prawnych.
- Majątek trwały i majątek obrotowy jako fundusz samorządowego zakładu budżetowego – przypadek szczególny
- Zasady prowadzenia ewidencji księgowej w podziale na fundusz obrotowy i fundusz w majątku trwałym
- Podstawowe zasady rachunkowości – ustawa o rachunkowości a rachunkowość samorządowych zakładów budżetowych wynikająca z ustawy o finansach publicznych
- Polityka rachunkowości jako podstawowy dokument prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych ze szczególnym ukierunkowaniem na procesy kontrolne Regionalnych Izb Obrachunkowych i audytów Wydziałów kontrolnych Urzędów Gmin.
- Uproszczenia w polityce rachunkowości – dlaczego dobrze jest z tego korzystać i jak należy je usankcjonować
- Plan samorządowego zakładu budżetowego w uchwale budżetowej Rady Gminy- studium przypadku.
- Dokonywanie zmian w planie finansowym zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych wraz z rozporządzeniami wykonawczymi.
Fundusze i Środki trwałe
- Ewidencja księgowa majątku trwałego w samorządowym zakładzie budżetowym w zależności od źródeł finansowania – szczególny przypadek ewidencji zgodnie z przepisami ustawowymi sektora publicznego
- Sprawozdanie budżetowe Rb30-S jako:
- odzwierciedlenie majątku obrotowego – zestawienie przypisanych przychodów i nie uregulowanych należności, poniesionych kosztów i pozostałych do opłacenia zobowiązań na dzień sporządzenia sprawozdania samorządowego zakładu budżetowego
- oraz realizacji rocznego planu finansowego
- Definicja i funkcje:
- Stanu środków obrotowych na początek okresu
- Stanu netto środków obrotowych na koniec okresu
- Planowanego stan środków obrotowych
- Faktycznego stanu środków obrotowych
Aktywa trwałe w samorządowym zakładzie budżetowym
- Pojęcie aktywów trwałych – źródła prawa (ustawa o rachunkowości, ustawa o finansach publicznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
- Ewidencja księgowa środków trwałych, zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych/umorzeniowych w zależności od źródeł finansowania
- Przyjęcie środka trwałego
- Nakłady na modernizację (ulepszenie) środków trwałych a wydatki remontowe – istota problemu - ewidencja księgowa
- Zasady ewidencji analitycznej i szczegółowej aktywów trwałych,
b) ewidencja wg klasyfikacji statystycznej KŚT,
Prowadzący:
Jolanta Skuza Absolwentka Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Legitymuje się certyfikatem uprawniającym do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w zakresie: budżetu JST, budżetu zadaniowego, rachunkowość budżetowej oraz kontroli zarządczej. Wieloletnia główna księgowa jednostek sektora finansów publicznych. Autorka publikacji z zakresu rachunkowości samorządowych zakładów budżetowych
Informacje organizacyjne:
- koszt uczestnictwa 1 osoby 1950,00 zł (2x nocleg w pokoju dwuosobowym, wyżywienie, materiały szkoleniowe, konsultacje indywidualne)
- maksymalna ilość uczestników 25 osób – według kolejności zgłoszenia
Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest przesłanie formularza zgłoszenia drogą mailową na adres