Zamów szkolenie zamknięte dopasowane do Twojej branży!

Znak Zakopane

Szkolenie Zakopane

Ogólne zasady gospodarki finansowej w zakresie majątku trwałego i obrotowego dostosowane do modelu samorządowego zakładu budżetowego

Zakopane (Hotel Czarny Potok*) 

*hotel może ulec zmianie

24-26 wrzesień 2025r.

  1. Samorządowy zakład budżetowy jako podstawowa forma organizacyjno- prawna realizująca   zadania w zakresie gospodarki komunalnej – krótko podstawy prawne
  2. Podstawy rachunkowości samorządowych zakładów budżetowych w uregulowaniach prawnych.
  3. Majątek trwały i majątek obrotowy jako fundusz samorządowego zakładu budżetowego – przypadek szczególny 
  4. Zasady prowadzenia ewidencji księgowej w podziale na fundusz obrotowy i fundusz w majątku trwałym
  5. Podstawowe zasady rachunkowości – ustawa o rachunkowości a rachunkowość samorządowych zakładów budżetowych wynikająca z ustawy o finansach publicznych
  6. Polityka rachunkowości jako podstawowy dokument prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych ze szczególnym ukierunkowaniem na procesy kontrolne Regionalnych Izb Obrachunkowych i audytów Wydziałów kontrolnych Urzędów Gmin.
  7. Uproszczenia w polityce rachunkowości – dlaczego dobrze jest z tego korzystać i jak należy je usankcjonować 
  8. Plan samorządowego zakładu budżetowego w uchwale budżetowej Rady Gminy- studium przypadku.
  9. Dokonywanie zmian w planie finansowym zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych wraz z rozporządzeniami wykonawczymi.

Fundusze i Środki trwałe

  1. Ewidencja księgowa majątku trwałego w samorządowym zakładzie budżetowym w zależności od źródeł finansowania – szczególny przypadek ewidencji zgodnie z przepisami ustawowymi sektora publicznego 
  2. Sprawozdanie budżetowe Rb30-S jako:
    • odzwierciedlenie majątku obrotowego – zestawienie przypisanych przychodów i nie uregulowanych należności, poniesionych kosztów i pozostałych do opłacenia zobowiązań na dzień sporządzenia sprawozdania samorządowego zakładu budżetowego
    • oraz realizacji rocznego planu finansowego
  3. Definicja i funkcje:
    • Stanu środków obrotowych na początek okresu
    • Stanu netto środków obrotowych na koniec okresu
    • Planowanego stan środków obrotowych
    • Faktycznego stanu środków obrotowych

Aktywa trwałe w samorządowym zakładzie budżetowym

  1. Pojęcie aktywów trwałych – źródła prawa (ustawa o rachunkowości, ustawa o finansach publicznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
  2. Ewidencja księgowa środków trwałych, zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych/umorzeniowych w zależności od źródeł finansowania
    • Przyjęcie środka trwałego
    • Nakłady na modernizację (ulepszenie) środków trwałych a wydatki remontowe – istota problemu - ewidencja księgowa
  3. Zasady ewidencji analitycznej i szczegółowej aktywów trwałych,
    b) ewidencja wg klasyfikacji statystycznej KŚT,

Prowadzący:
Jolanta Skuza Absolwentka Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Legitymuje się certyfikatem uprawniającym do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w zakresie: budżetu JST, budżetu zadaniowego, rachunkowość budżetowej oraz kontroli zarządczej. Wieloletnia główna księgowa jednostek sektora finansów publicznych. Autorka publikacji z zakresu rachunkowości samorządowych zakładów budżetowych

Informacje organizacyjne:

  • koszt uczestnictwa 1 osoby 1950,00 zł (2x nocleg w pokoju dwuosobowym, wyżywienie, materiały szkoleniowe, konsultacje indywidualne)
  • maksymalna ilość uczestników 25 osób – według kolejności zgłoszenia

Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest przesłanie formularza zgłoszenia drogą mailową na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.