KSeF w Spółkach Komunalnych
ONLINE
Termin: 9 grudzień 2025
Czas trwania: 9:30-13:30
1. Wejście do KSeF:
- zakres stosowania oraz wyłączenia z KSeF
- zwolnienie podmiotowe i przedmiotowe w podatku VAT a KSeF
- istotne terminy związane z wprowadzeniem obowiązkowych faktur ustrukturyzowanych: luty, kwiecień 2026 oraz styczeń 2027 r.
2. Uprawnienia i autoryzacja:
- kto powinien zainicjować działania związane z wdrożeniem KSeF?
- kto jest uprawniony do działania w KSeFie? Komu nadać uprawnienia?
- modele nadawania i funkcjonowania uprawnień KSeF:
• zasady oraz metody nadawania i odbierania uprawnień w systemie,
• zarządzanie strukturą i zakresem uprawnień użytkowników,
• modele uprawnień funkcjonujące w KSeF (m.in. standardowy, w ramach samofakturowania, dla jednostek samorządu terytorialnego oraz inne szczególne przypadki),
• uprawnienia pierwotne a dalsze uprawnienia, jak je nadać, jak zarządzać, jak przypisać rolę administratora,
• znaczenie numeru NIP jednostek organizacyjnych objętych centralizacją w procesie nadawania uprawnień,
• formularz ZAW-FA – zasady jego wypełniania i przekazywania do urzędu skarbowego,
• jednostki wewnętrzne w KSeF oraz identyfikator wewnętrzny (IDWew) jednostki podrzędnej, - sposoby uwierzytelniania w KSeF
- kody QR jako nowy obowiązek związany z fakturowaniem, w tym:
• oznaczenie „OFFLINE”
• oznaczenie „CERYFIKAT”
3. Aplikacja Interfejsowa MF a komercyjny program księgowo-finansowy:
- narzędzia umożliwiające korzystanie z KSeF
- omówienie dwóch wariantów:
• spółka komunalna działająca z API
• spółka komunalna działająca bez API
4. Faktury wystawiane w KSeF. Likwidacja faktur papierowych VAT:
- jak spółka komunalna będzie w 2026 r. wystawiać faktury KSeF. Skąd pobierać dane do KSeF, skoro ustawodawca likwiduje faktury papierowe i te wysyłane elektronicznie np. w pdfie?
- faktury spółek komunalnych w KSeF dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej,
- KSeF a faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych,
- zasady migracji dokumentów z własnego oprogramowania do KSeF i odwrotnie,
- elementy faktury KSeF, dane obowiązkowe i dane dodatkowe (odbiorca faktury KSeF) schemat faktury KSeF i Podmiot3 jako odbiorca faktury.
- pozycje obowiązkowe i dobrowolne na fakturach KSeF wystawianych przez i na rzecz spółek komunalnych,
- kiedy pozycje dobrowolne stają się obowiązkowymi?
- data wystawienia faktury a data wprowadzenia na KSeF. Uwaga: dwie różne daty.
- jaki jest termin odliczania VAT z faktur KSeF?
- czy KSeF będzie odrzucał faktury spółek komunalnych wprowadzone do KSeF z innymi datami wystawienia niż wprowadzenia do KSeF?
- pozycje na fakturach KSeF – jak je wprowadzać? Tzw. „biblioteki danych” w spółkach komunalnych od 2026 r.,
- wyliczanie wartości faktury KSeF – od brutto do netto i od netto do brutto,
- stawki VAT w KSeF, czy system automatycznie weryfikuje stawki z bazy stawek VAT?
- zasady dokonywania korekt:
• korekta elementów obligatoryjnych i fakultatywnych
• korekta NIP
• korekty in minus i in plus
• prezentowanie różnic (różnica, storno, Stan Przed)
• nota korygująca - faktury zaliczkowe w KSeF
- opcja „samofakturowania” w KSeF,
- dodatkowe dokumenty do faktur KSeF z tzw. „linkiem wizualnym”,
- kiedy i gdzie zamieszczać „link wizualny” z dodatkowymi dokumentami?
- zasady zgłaszania zamiaru wystawiania faktur z załącznikiem dla spółek komunalnych:
• załącznik jako integralna część faktury
• zgłoszenie zamiaru stosowania załącznika
• zgłoszenie zaprzestania wystawiania
• potwierdzenie Szefa KAS
5. Tryby fakturowania:
- online
- offline24
- awaryjny
- niedostępności
- całkowitej awarii
6. Sankcje za błędy w wystawianiu faktur ustrukturyzowanych
7. Pytania i odpowiedzi
Prowadzący:
Sandra Przybylska-Pałka – doradca podatkowy (nr wpisu 14172), absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Autorka licznych publikacji z tematyki prawa podatkowego (Grupa wydawnicza Infor, Wydawnictwo Presscom). Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, a także wybranych aspektach podatków dochodowych – CIT i PIT.
W swojej praktyce zawodowej doradza zarówno przedsiębiorcom, jak i jednostkom sektora finansów publicznych, łącząc wiedzę teoretyczną z praktycznym podejściem do problemów podatkowych. Na co dzień związana z jedną z dynamicznie rozwijających się kancelarii doradztwa podatkowego we Wrocławiu
KOSZT SZKOLENIA: promocyjna cena 400 zł netto/brutto!! (zgłoszenia do 18.11.2025) !!zgłoszenia przesłane po tym terminie 500 zł netto/brutto – udział w 4h szkolenia, autorskie materiały szkoleniowe w formie elektronicznej, kontakt z wykładowcą po szkoleniu. Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest przesłanie formularza zgłoszenia drogą mailową na adress
ZGŁOSZENIA PROSZĘ O PRZESYŁANIE DO 02.12.2025
Formularz
Wypełnienie i przesłanie formularza jest równoznaczne ze zgłoszeniem uczestnictwa w szkoleniu organizowanym przez DK Szkolenia. Prosimy o dokładne uzupełnienie wszystkich pól oraz zapoznanie się z regulaminem przed wysłaniem zgłoszenia.