Zamów szkolenie zamknięte dopasowane do Twojej branży!

KSeF w JST – od sekretariatu po kierownika


12 listopad 2025 r.
Czas trwania: 9:30-13:30 – ONLINE


Szkolenie dedykowane jednostkom organizacyjnym JST

Wejście do KSeF:

  • kto powinien zainicjować działania związane z wdrożeniem KSeF?
  • kto jest uprawniony do działania w KSeFie? Komu nadać uprawnienia?
  • modele nadawania i funkcjonowania uprawnień KSeF, zakaz upoważnień pisemnych od wejścia w życie KSeF,
  • jak rozumieć pierwotne uprawnienie w KSeF?
  • jak czytać pierwotne uprawnienia?
  • jak nadać uprawnienia dla wybranych pracowników?
  • czy instytucja musi składać zawiadomienie ZAW-FA?
  • czy dla instytucji przewidziano specjalny model uprawnień do KSEF?
  • jak realizować uprawnienia bezpośrednie i pośrednie w instytucji?
  • identyfikatory wewnętrzne dla działów, referatów w instytucjach,
  • generowanie identyfikatorów wewnętrznych
  • tokeny
  • kody QR jako nowy obowiązek związany z fakturowaniem

Uprawnienia i autoryzacja:

  • określenie rodzaju i poziomu uprawnień:
    ▪ uprawnienia pierwotne,
    ▪ bezpośrednie i pośrednie,
  • w jaki sposób nadawane jest pierwotne uprawnienie w KSEF dla podatnika nie będącego osobą fizyczną?
  • uprawnienia pierwotne a dalsze uprawnienia, jak je nadać, jak zarządzać, jak przypisać rolę administratora,
  • konieczne złożenie NIP2, wersja demo i wersja demo w środowisku przedprodukcyjnym,
  • czy trzeba ponownie składać NIP2 w zakresie pierwotnych uprawnień?
  • wykluczenia z ZAW FA,
  • anulowanie upoważnień: uwaga zakaz wykorzystywania wersji pisemnych odwołań upoważnień.

Aplikacja Interfejsowa MF

Pierwsze kroki:

  • rejestracja na platformie KSeF. Kiedy i kto ma się pierwszy zarejestrować/zalogować?
  • jak instytucja będzie w 2026 r, wystawiać faktury KSeF. Skąd pobierać dane do KSeF, skoro ustawodawca likwiduje faktury papierowe wysyłane elektronicznie np. w pdfie?
  • omówienie dwóch wariantów: instytucja działająca z API i instytucja działająca bez API,
  • plusy i minusy wariantu API w instytucjach, w tym opcja „wprowadź fakturę” i opcja „zaczytaj fakturę xml”,
  • KSeF z poziomu podatki.gov.pl,
  • kiedy warto rozważyć API KSeF?
  • czy jest możliwe wystawianie faktur ustrukturyzowanych bez API?
  • faktury instytucji w KSeF dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej,
  • zasady pobierania przez instytucje faktur od kontrahentów. Jak instytucja ma odszukać fakturę na KSeF skoro nie ma już faktur papierowych ani tych w pdf rozsyłanych emailem?
  • „sesje” faktur – do czego służą, dlaczego warto je kopiować?
  • zasady migracji dokumentów z własnego oprogramowania do KSeF i odwrotnie,
  • elementy faktury KSeF, dane obowiązkowe i dane dodatkowe (odbiorca faktury KSeF) schema faktury KSeF i Podmiot3 jako odbiorca faktury.

Faktury wystawiane w KSeF. Likwidacja faktur papierowych VAT.

  • pozycje obowiązkowe i dobrowolne na fakturach KSeF wystawianych przez i na rzecz instytucji,
  • kiedy pozycje dobrowolne stają się obowiązkowymi?
  • data wystawienia faktury a data wprowadzenia na KSeF. Uwaga: dwie różne daty.
  • jaki jest termin odliczania VAT z faktur KSeF?
  • z której faktury odliczamy VAT: czy z wewnętrznego oprogramowania czy z tej faktury z KSeF?
  • które faktury instytucja wprowadza do JPK VAT? Te z wewnętrznego oprogramowania czy te z KSeF?
  • ryzyko pomyłek przy datach wystawiania faktur przy użyciu KSeF,
  • czy KSeF będzie odrzucał faktury instytucji wprowadzone do KSeF z innymi datami wystawienia niż wprowadzenia do KSeF?
  • pozycje na fakturach KSeF – jak je wprowadzać? Tzw. „biblioteki danych” w instytucjach od 2026 r.,
  • zmodyfikowana schema faktury KSeF, tj. Podmiot3 i jego dane jako podmiotu trzeciego (odbiorcy faktury KSeF),
  • wyliczanie wartości faktury KSeF – od brutto do netto i od netto do brutto,
  • stawki VAT w KSeF, czy system automatycznie weryfikuje stawki z bazy stawek VAT?
  • korekty faktur w KSeF,
  • likwidacja not korygujących. Brak formatu dla KSeF,
  • opcja „samofakturowania” w KSeF,
  • dodatkowe dokumenty do faktur KSeF z tzw. „linkiem wizualnym”,
  • pecyfikacje do faktury: które będą w KSeF a które jedynie jako link do podglądu?
  • kiedy i gdzie zamieszczać „link wizualny” z dodatkowymi dokumentami?
  • dodawanie administratora i jednostek/podmiotów/osób zależnych i uprawnionych,
  • dodawanie uprawnień dla wybranych lub wszystkich pracowników instytucji, tzw. „opiekun umowy” i generowanie identyfikatora wewnętrznego,
  • historia wszystkich sesji w instytucji.

Praktyczne rady, wskazówki, odpowiedzi na pytania:

Co zrobić, gdy pojawi się sytuacja nietypowa:

  • jak instytucja ma otrzymać fakturę od Taurona, PGNiG, Energa itd. skoro te podmioty nie będą mogły wystawiać faktur papierowych ani przesyłać ich elektronicznie ani zamieszczać na BOK klienta?
  • jak pobrać fakturę KSeF przez instytucję w tzw. trybie anonimowym KSeF?
  • jak pobrać fakturę przez instytucję z KSeF skoro duże podmioty (energetyka, gaz, telekomunikacja) są na KSeF od lutego 2026 r. a instytucje od kwietnia 2026 r.?
  • zgodnie z przepisami ustawy o VAT warunkiem uznania faktury ustrukturyzowanej za wystawioną jest nadanie fakturze numeru KSeF. Czy oznacza to, że systemy księgowe instytucji muszą wstrzymać się z wprowadzaniem faktur sprzedażowych do momentu nadania numeru KSeF?
  • jak powinna wyglądać korekta w instytucji, jeżeli chcemy skorygować informacje niewpływające na wartość korekty, np. data sprzedaży, FP, MPP, TP, GTU itp.?
  • czy błędy formalne na fakturach instytucji będą wymagały wystawienia faktury korygującej?
  • czy papierowa forma faktury lub PDF formalnie będą całkowicie zabronione?
  • czy w KSeF instytucja będzie mogła również wystawiać faktury dla osób prywatnych?
  • data nadania numeru KSeF to według ustawy o VAT data dostarczenia faktury do odbiorcy. Jednak kontrahent nie dał nam zgody, ale my jako wystawca chcemy korzystać z systemu. Jak to wpływa na nas jako na wystawcę faktury? Jakie ma znaczenie data wysłania i czy ma ona jakiś związek z datą wystawienia faktury (pola z nagłówka z systemu do fakturowania)
  • co zrobić w sytuacji awarii KSEF? Sesja pytań i odpowiedzi

Sesja pytań i odpowiedzi

Prowadzący:

Sandra Przybylska-Pałka – doradca podatkowy (nr wpisu 14172), absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Autorka licznych publikacji z tematyki prawa podatkowego (Grupa wydawnicza Infor, Wydawnictwo Presscom). Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, a także wybranych aspektach podatków dochodowych – CIT i PIT.
W swojej praktyce zawodowej doradza zarówno przedsiębiorcom, jak i jednostkom sektora finansów publicznych, łącząc wiedzę teoretyczną z praktycznym podejściem do problemów podatkowych.
Na co dzień związana z jedną z dynamicznie rozwijających się kancelarii doradztwa podatkowego we Wrocławiu

KOSZT SZKOLENIA: 500 zł netto – udział w 4h szkolenia, autorskie materiały szkoleniowe w formie elektronicznej, kontakt z wykładowcą po szkoleniu. Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest przesłanie formularza zgłoszenia drogą mailową na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

ZGŁOSZENIA PROSZĘ O PRZESYŁANIE DO 05.11.2025

 

Formularz

Wypełnienie i przesłanie formularza jest równoznaczne ze zgłoszeniem uczestnictwa w szkoleniu organizowanym przez DK Szkolenia. Prosimy o dokładne uzupełnienie wszystkich pól oraz zapoznanie się z regulaminem przed wysłaniem zgłoszenia.

 

Formularz